Seyahate olan özlemimizin arttığı bir dönemle birlikte aynı zamanda farkındalığın da arttığını ve bakış açımızın değiştiğini görüyoruz. Daha yavaş, daha özenli ve görmek istediğimiz yerin sanat tarihinden mutfağına her detayının hak ettiği özeni aldığı programların peşindeyiz. Biz de tüm bu konuları ve dönüşümü 30 yıla yakın deneyime sahip olan Antonina Turizm ile konuşma şansı yakaladık. Hazırsanız başlayalım!

Sibel Tuna | Fotoğraf: Antonina Turizm

Sibel Hanım merhaba, öncelikle sorularımızı yanıtlama şansı bulduğunuz için teşekkür ederiz. Çok kısaca sizi tanıyabilir miyiz?

Antonina Turizm, 26 yıldır, alanında uzman sanat tarihçi, arkeolog, tarihçi rehberlerle, İstanbul’u, ülkemizi ve dünyayı gezdiren bir seyahat acentesi. Ancak Antonina hizmetlerini sadece “tur organize ediyor” diye tanımlamak bence, bizi anlatmak için yetersiz kalıyor.

Ben, kendi deneyimimi şöyle anlatıyorum. Beyoğlu’nda yaşıyordum. Her sabah, bir heykel misali işlenmiş binaların arasından işe gider gelirdim. Ancak Antonina uzmanlarıyla Beyoğlu’nu (aslında her gün, içinde yoğun yaşadığım sokakları, binaları) gezdikten sonra ben farklı bir yerde yaşamaya başladım. Farkındalık boyutum değişti. Sonra bu duygumu, herkese anlatabilmek ve paylaşmayı bir misyon haline getirdim.

Kısaca ben, yaptığı işin misyonuna çok inanan; insanları derinden dönüştürebilecek tarih, kültür ve sanatsal bilgileri tutkuyla turlara aktaran bir ekibi koordine etmekten mutluluk duyan biriyim. Herkes İstanbul’u, Türkiye’yi ve dünyayı mutlaka bizimle gezmeli…

Sardes | Fotoğraf: Antonina Turizm

Sizin de bahsettiğiniz gibi Antonina Turizm’in 26 yıllık bir geçmişi var. Biz de yurt içi ve yurt dışı turlarınızı uzun zamandır takipteyiz Yeni tanışacaklar için biraz doğuşundan ve şirket tarihinden söz edebilir misiniz?

Kurucumuz sanat tarihçi. Çevremizde sanat tarihçi, arkeolog birçok uzman var. Böyle olunca, yaşadığımız kentin tarihi ve yaşanan çok önemli olaylar önünüze seriliyor. Antonina Turizm, uzmanlardan öğrendikçe, öğrendiklerimizi paylaşma isteğiyle İstanbul Kültür turlarıyla faaliyete başlamış bir kurum. Örneğin, tarihte ilk Noel kutlamaları İstanbul’da yapılmış. Dünya tarihine etki eden bu kadar önemli bir olayın gerçekleştiği kentte neden Noel turu olmasın dedik ve her sene 24 ve 25 Aralık’ta İstanbul’da Noel turumuzu gerçekleştiriyoruz.

70’den fazla farklı turumuzla İstanbul’da, İstanbul’u, özellikle İstanbullulara anlattıkça büyümeye başladık. İstanbul’a sığmaz olunca da yurtiçi turlarımızı da gerçekleştirdik. Yurtiçi turlar ardından, tabii, artık duramıyorduk. Başta Balkanlar olmak üzere, dünyayı da en iyi uzmanlarla gezdirmeye başladık…

Kısacası; Antonina Turizm, önce en iyi uzmanlarla, acente adını aldığı İstanbul’u (Antonina, 2.yy.da İstanbul’un isimlerinden biri) gezdirmeye başlayıp, sonra yurtiçi turlarını da portföyüne ekleyip son yıllarda da yurtdışı turlarında da yoğun hizmet vermeye başlayan bir seyahat acentesi diyebiliriz.

Malta | Fotoğraf: Antonina Turizm

Farkındalıkla seyahat etmeye aracılık eden ve bir turu özel kılan etkenler sizce neler?

Öncelikle ekibin işine inanmışlığı diyebiliriz. Çünkü biz hizmetkarız aslında. Bize güvenen takipçilerimiz, bize zamanlarını ve keşfetmek için ayırdıkları bütçelerini emanet ediyorlar. Bunun sorumluluğunu taşıyoruz. Ekibimizin kadrosu eski ve köklü. Böyle olunca birikmiş deneyimi, yıldan yıla aktarmak ve geliştirmek mümkün oluyor. En sevdiğimiz sözlerden biri Newton’a ait: Şu anki konumumuzu devlerin omuzlarına basmamıza borçluyuz. Hafızalara kazınan ve kaybedilmeyen her deneyim bizi farklılaştırıyor.

Çok iddialı gelecek size ama ben bizim turlarımızı sanat eserine benzetiyorum. Çünkü her tur öncesinde yaşanan, her misafirimizle ilgili yaşanan detay çalışmalarımızı biliyorum. Tüm ekibin, tek bir misafirimizi bile mutsuz etmemek için duyduğu sorumluluk ve kaygıyı biliyorum. Antonina Turizm rehber kadrosu, sadece Antonina Turizm’le çalışan bir kadro. Ve tüm rehberlerimizin hepsi birbirinden iyi ve birikimli. Böyle olunca, kişiye bağlı bir tur kalitesi yerine, Antonina çatısı altında, İstanbul, yurtiçi ya da yurtdışı fark etmeden, tüm turlarımızda belli bir standart garantilenmiş oluyor.

Tüm bunlara ek olarak, sizi önemseyen, gidilen bölge üzerine okumalar, çalışmalar yapmış bir uzmanla bir yeri keşfetmek paha biçilemez bir deneyim. Çünkü bireysel gezmek de mümkün. Ama biz Antonina olarak, uçak + ulaşım + yemek + konaklama + müze girişleri + rehberlik hizmetlerinin bütününden daha büyük bir sinerji sunuyoruz.

Ayasofya Turu | Fotoğraf: Antonina Turizm

Gezgin ruhunu kazanmanın ilk adımları belki de kendi şehrinizde ‘flaneur’ olmakla başlıyor. Siz Antonia Turizm olarak İstanbul kültür turlarıyla neleri hedefliyorsunuz?

Bu harika soru için teşekkürler. Kesinlikle, gezgin ruhunu kazanmanın ilk adımı, kendi şehrimizde “flaneur” olmak. İşte tam bu noktada, sakin sakin gezdikçe merak etmeye başlıyorsunuz. Mesela, İstanbul’da Noel turumuz olmasa, İstanbul’da Protestan Kilisenin varlığını ne bilebilir ne de anlam verebilirdim.

İnterneti açıp, merak ettiğiniz bina ya da cadde ile bilgi alabilirsiniz. Ama asıl değer katan yorumdur. Mesela Fener Balat’ta Orhan Kemal’in evine de uğruyoruz. Uzmanımız, burası Orhan Kemal’in evidir deyip geçmiyor. Dostoyevski’ye de dinliyorsunuz; binaların hikayeleri, yaşanan olayların nedenlerini niçinlerini dinleyebiliyor; en önemlisi soru sorabiliyorsunuz. Turlarımızda bir soru soruldu mu yanıt anı ve soruların devamına kesinlikle tanık olmalısınız 🙌

Bilgi çokluğu ve kirliliğinin yoğun olduğu bir dönemdeyiz. Bir şey merak ediyoruz, bir soru soruyoruz, onlarca sayfa karşımıza çıkıyor. Hangi bilgiler doğru, “Aman allahım ne kadar uzun bilgiler, bunları ne zaman okuyacağım!” telaşı yerine güvendiğiniz bir kaynaktan, bire bir dinlemek ve anında soru sorabilme ayrıcalığına sahip olmak inanın çok değerli.

Bilgi ve zaman günümüzün en önemli değerler. Zamanı en doğru şekilde kullanan hayatta ve ayakta kalabiliyor… Biz, kocaman bir uygarlık birikimini, keyifli özetler halinde sunuyoruz. T-İnsanı olmak için turlarımıza özellikle iş dünyası katılmalı. Düşünsenize İstanbul’da hem İstanbul’da Noel, İstanbul’da Kadir Gecesi hem de İstanbul’da Sinagoglar turumuz var. Nasıl bir zenginliktir heyecan verici.

Kars | Fotoğraf: Antonina Turizm

Antonina Turizm’in yurt içi turlarına bakarken tarih, mimari ve gastronomi gibi ilgi alanlarına hitap eden geniş bir seçki görüyoruz. En çok ilgi gören turlar arasında hangileri var?

En çok ilgi gören turlardan bahsedeceğim ama hala popüler olamadığı için değerleri fark edilemeyen tur rotalarımıza da değineceğim izninizle. İstanbul’da en çok ilgi gören turlarımız:

• Fener Balat

• Göbeklitepe Şanlıurfa
  • Diyarbakır Zerzevan Kalesi
  • Van Doğu Beyazıt

Tüm turlarımızda yemek detaylarına, yemek yenilen yer ve menülere çok önem veriyoruz çünkü yemek ciddi bir kültür ve kültür turlarımızın ayrılmaz bir parçası. Rehberlerimizin anlatımlarında ise tarih, mimari, sosyal, siyasi tarih detayları her zaman en sağlam hazırlık ve anlatımlarla mevcut.

Antakya Turu | Fotoğraf: Antonina Turizm

Yavaş seyahatin popülaritesi artarken, sizin de özellikle yurt dışı turlarında zaman kullanımı anlayışının ve keşif motivasyonunun değiştiğini düşünüyor musunuz?

Biz, kuruluşumuzdan bu yana, aynı anda birçok ülkenin ziyaret edildiği tur programları ilan etmedik. Çünkü sadece oraya ayak bastım denilmesini sağlamak bizim kurum misyonumuzla uyuşmuyor. Biz, turlarımızdaki güzergâh ve anlatımları, yaşanmışlıkları en iyi hissettirecek şekilde kurguluyor ve buna göre hazırlık yapıyoruz. Böyle bir deneyimin insan gelişimi ve hayatı üzerindeki etkisinin aslında dönüştürücü olduğuna inanıyoruz. Sadelik ama bununla birlikte yoğun kalite ve konfordan yanayız.

Yer Altı Arkeoloji Turu | Fotoğraf: Antonina Turizm

Antonina Turizm’in ajandasında yakın gelecek için sizi heyecanlandıran neler var?

Pandeminin bize armağan ettiği Antonina Online Mektep markamız bana büyük bir heyecan veriyor. Antonina Online Mektep markamızda, iki saatlik sanal turlarla, dünyayı, dünyanın en önemli şehir ve müzelerini gezdiriyoruz. Yine en iyi uzmanlarla.

Antonina Online Mektep çalışmalarımız sayesinde, turizmdeki rehberler çalışamazken, bizim rehber kadromuz bir an bile nefes alamadı. Tam bugünlerde, iş dünyasının, Antonina çalışmalarına duyduğu yoğun ihtiyacı hissettim. Antonina Online Mektep eğitimleri ile iş dünyasının kendi uzmanlıkları dışında, kültür-sanat-tarih konularındaki bilgi birikimlerini uluslararası iş dünyası ile boy ölçüşecek seviyeye getirmeye katkı sağlamak istiyoruz.

–      AOM ile kurumsal firmaların zaman yönetimi, takım yönetimi, liderlik gibi eğitimlerine bizim kültür, sanat, arkeoloji, dinler tarihi eğitimlerimiz de girmeye başladı.

–      Çünkü okulda matematik, fen, Türkçe öğrendik; iş hayatında diksiyon, zaman yönetimi, VUCA, stres yönetimi, takım halinde çalışmak gibi başlıklarda eğitim aldık. Ancak ülkemizin kültürel değerlerini, Dünyanın 7 Harikasını ve neden harika olduklarını, müzeciliğin önemi, uygarlıklar arasındaki etkileşim ve bağlantılar ya da Japon kültürü nasıl ilginç-pragmatist bir kültür gibi konuları öğrenemedik.

–      Şu an sanal ortamda bireysel ve kurumsal olarak, Antonina Online Mektep ile iş yaşamı dışında gibi görünen ama hem iş hem özel performansımızı etkileyen bilgiler ile meraklıların hayatlarına dokunabilmeyi arzu ediyoruz ve bunun için çalışıyoruz…

Tabi ki günübirlik, yurtiçi ve yurtdışı turlarımıza, özellikle bugünlerde talep inanılmaz artmaya başladı. Sanırım keşfetmeye, gezmeye, açık havaya en çok ihtiyaç duyduğumuz günler bugünler…

Ayrıca mesela, yakın zamanda, tarihi yarımadada arkeolojik kazı çalışması yapabilen nadir arkeologlardan birinin rehberliğinde, İstanbul’un merkezindeki çok sürpriz arkeolojik keşifleri ziyaret edeceğiz: İstanbul’un Yeraltı Arkeolojisi… Bekleriz 😊