ARTER’de yer alan Görme Biçimleri’ başlıklı uluslararası grup sergisini 13 Ağustos’a kadar görebilirsiniz. John Berger’in 1972’de yayımlanan ve görsel kültür üzerine çığır açıcı metinlerden biri kabul edilen Görme Biçimleri adlı kitabından yola çıkan serginin küratörlüğünü Montblanc Kültür Vakfı eşbaşkanları ve çok disiplinli küratoryal platform Art Reoriented’ın kurucuları Sam Bardaouil ile Till Fellrath üstleniyor. Sergiyi halen görmeyenler için karşınızda 5 önemli neden ve 1 hatırlatma; her bir esere en az 2 kez bakmayı unutmayın…

ARTER_ways-of-seeing_exhibit_photo-credit_murat-germen_2017_27

 

1. Prehistorik dönemdeki ‘çağdaş’ ipuçlarını yakalamak için:

Sergi MÖ 1.000’den günümüze geniş bir döneme yayılan 70 yapıta ev sahipliği yapıyor ve resim, heykel ve fotoğraftan ses, film yerleştirmeye çeşitli mecralara uzanıyor. Küratoryal ikili tanıtım videosunda, bu seçim ile ‘sanatçıların çağdaş sanatta biçimci çalışmalar yürütmelerinin yeni bir şey olmadığını, fikirler ve düşünme biçiminin zamanla çok da değişmediğini’ göstermek istediklerini dile getiriyorlar.

ARTER_ways-of-seeing_exhibit_photo-credit_murat-germen_2017_03

 

2. Öncü sanat eserlerini görmek için:

Sürrealist hareketin en önemli isimlerinden Salvador Dali’den, ışığı ana malzeme olarak fiilen kullanan ilk sanatçılardan James Turrell’a, video sanatının öncülerinden Paul ve Marlene Kos‘tan, Auto-Destructive Art ve Art Strike konseptlerini geliştiren Gustav Metzger’e çığır açan pek çok sanatçının eserlerini bir arada görmeniz mümkün.

ARTER_ways-of-seeing_exhibit_photo-credit_murat-germen_2017_16

 

3. Bir eseri ‘yokluğunda’ görmek için:

Galeride sizi ürperten o çığlığı takip edin. Ses sizi ilk bakışta içinde eser olmadığını düşüneceğiniz bir odaya çıkaracak. Duvarda bir izin belgesi göreceksiniz. Bu izin belgesi sanatçı James Webb tarafından İspanya’daki Reina Sofia Müzesi yetkililerinden alınmış. Odada yankılanan ses ise bu müze çalışanlarının Picasso’nun İspanya İç Savaşı’nı anlatan baş yapıtı Guernica’nın karşısına geçerek attıkları çığlık… Tam anlamıyla benzersiz bir deneyim.

ARTER_ways-of-seeing_exhibit_photo-credit_murat-germen_2017_06

 

4. Alışılmış objelerin alışılmamış yorumlarına şahit olmak için:

Alicja Kwade’nin zaman algımızı alt üst eden Saat’i, Mona Hatoum’un üretim amacını yitirmiş Baston’u, Jeppe Heim’in kendimizi mekanda yepyeni açılardan görmemizi sağlayan Ayna’sı ile eşyaları ve var oluş amaçlarını sorgulayacaksınız.

ARTER_ways-of-seeing_exhibit_photo-credit_murat-germen_2017_26

 

5. Tek bir anda yüzlerce anıya şahit olmak için:

David Claerbout’un ilk başta bir video çekim gibi duran ‘Mutlu Bir Anın Cezayir Kısımları’ adlı 600 fotoğraflık serisi karşısında, yaşanan tek bir anın yaşayanlar tarafından yüzlerce farklı açısı olabileceğini somut bir şekilde göreceksiniz.

arter

Dönemlerin, janrların ve sözde “izmler”in katılıklarının sorgulandığı ve çizgisel olmayan bir zaman anlayışının benimsendiği bu sergiyi kaçırmayın. Küratörler Sam Bardaouil ve Till Fellrath’ın da vurguladığı gibi “Görmek özünde politik bir edimdir”, tekrar tekrar bakın.

Fotoğraflar: Murat Germen

SİZ NE DÜŞÜNÜYORSUNUZ? YORUM YAZIN

x

Newsletter'a üye olmadınız mı?