Sıradan Bir Nesne Ve Sanat Nesnesi Arasındaki Fark Nedir?

1920-1922 yılları arası yapılan ve İstiklal Caddesi’nin tek oryantalist yapısı olarak bilinen Tarihi Elhamra Pasajı, eski Beyoğlu ruhunu taşıyan küçük dükkanları, zamana yenilmiş,deforme olmuş mermer basamakları ile zaman tünelinde küçük bir gezinti yapabileceğiniz nostaljik bir han. Küçük asansörü ile 5. kata çıkarak GAIA Gallery’de Ezgi Bakçay Çolak ve İrina Batkova eşküratörlüğünde gerçekleşen “Gündelik Hayatın Mekanını Yeniden Tanımlamak” isimli karma sergi ile gündelik hayatta sıkça gördüğünüz objelerin sanatçılar tarafından yorumlanmaları ile baş başa kalabilirsiniz.

DSC_0117

Eşküratör Ezgi Bakçay Çolak şöyle özetliyor: “İdeolojinin somut ve doğrudan eleştirisi, ölçeksiz ve tanımlanamaz olan gündelik hayattan, ‘sıradan şeylerin dünyasından’ yükseliyor. Bu deneyimler hem sanatı hem de siyaseti yerleşik temsiliyet ilişkilerini sorgulamaya zorluyor. Sanatçılarımız da gündelik hayatın sıradanlığından yola çıkıp, sıra dışı durumlar tasarladı. Yarattıkları baş döndürücü çeşitlilikte duyusal alanlar; kültürel, coğrafi, politik önyargıları dağıtarak izleyicinin zihninde yeni koordinatları olası kılıyor.

Bulgar sanatçı/küratör Irina Batkova ise sergiyle ilgili “Bu serginin ardında yatan düşünce, izleyicinin sanatın çeşitli entelektüel alanlar arasında arabuluculuk yapmaya ve yeni anlamlarla konseptler ortaya çıkarmaya yönelik rolü üzerine düşünmesini sağlamak amacıyla ‘sıradan şeylerin dünyası’na görsel bir müdahale sunmak” diyor.

DSC_0112

Bahadır Yıldız ‘ın, protez tahta ayaklar, II. Dünya Savaşı’ndan kalma gaz maskesi ve otomobil silecek motoru gibi yaşamış objeler ile oluşturduğu hareketli çalışmaya odaklandığım andan itibaren tüm bu malzemeler kendi çağrışımlarından çok, hareketindeki süreklilikten dolayı “itaat” ve “canlı olma” fikirleri üzerinde yoğunlaşmamı sağladı.

DSC_0110

Meliha Sözeri’nin, sergi metninde “üretim aracı olan dikiş makinesini sanat alanına estetik bir ürün olarak taşıyarak yaratıcı emeğin farklı kategorileri arasında geçişlilikler sağlıyor. ” olarak tanımlanan çalışması mekanın geneline yayılmış, metal olmasına rağmen hafif, geçirgen, bir çok ironiyi kendi içinde taşıyan harika bir yerleştirme.

Kerem Ozan Bayraktar’a ait pervanesiz fan ona yaklaştıkça ciddi bir duygu değişimi yaşatan, işlevsizliğin sanat eseri olarak işleve dönüştüğü, sergideki harika bir başka çalışma.

DSC_0106

Peter Tzanev sergideki en sevdiğim çalışmalardan biri. Günlük malzemeye xyz koordinatlarında, ışık ile gölge , boşluk ve doluluk, form ve fonksiyon kavramları ile yaklaşarak, zihni zorlayan hangi açıdan ne görüleceği konusunda merak uyandıran, sade ve mizahi bir kurgu hazırlamış.

DSC_0109

Rada Boukova’nın plastik poşet ile oluşturduğu kompozisyonlar serginin benim için öne çıkan çalışmalarından biri, hatta “iyi sanat nedir?” sorusunun cevabı.

DSC_0108

Sergi içeriği dışı ancak belirtmek zorundayım ki; Ezgi Bakçay Çolak o kadar yerinde metinler yazıyor ki; kendisinin yazdığı ve okuduğum birkaç sergi metninden sonra cümle kurmakta oldukça zorlanıyorum.

DSC_0115

Galerinin aynı zamanda sergilenen eserlerin önüne geçecek kadar harika bir manzarası var; Saint Antoine Kilisesi. Sergilenen çalışmalara bakmaya doyduğunuz an, bu mimari yapının dış cephe detaylarını incelemeyi unutmayın.

Bahadır Yıldız, Cvetan Krastev, Georgi Georgiev/Jorrras, Kerem Ozan Bayraktar, Meliha Sözeri, Peter Tzanev, Rada Boukova ve Uğur Çolak ‘a ait toplam 16 eseri görmek için son gün 7 Mayıs 2015. Sergiyi ücretsiz olarak Salı’dan Cumartesi’ye 11:00-19:00 saatleri arasında gezebilirsiniz.

GAIA GALLERY St Crutch by Georgi Georgiev Jorrras

Gaia Gallery Adres: İstiklal Cad. Elhamra Pasajı No: 130, Kat: 5, D: 501
Beyoğlu / İstanbul

SİZ NE DÜŞÜNÜYORSUNUZ? YORUM YAZIN

x

Newsletter'a üye olmadınız mı?