Teknolojik değişimlerle ilerleyen, farklı yollara evrilen yeni medya sanatı yüzyıllar içinde tuval resmi, heykel ve diğer tüm sanat formları için yapılan tartışmaları ufak bir rötuşla yeniden gündeme getiriyor. ‘Ne’ sanattır, ‘ne’ değildir? Video’yu, ses’i, websitesi’ni, yazılım’ı, gif’leri sanat sınıfına sokan nedir?

Teknolojik değişimlerle ilerleyen, farklı yollara evrilen yeni medya sanatı yüzyıllar içinde tuval resmi, heykel ve diğer tüm sanat formları için yapılan tartışmaları ufak bir rötuşla yeniden gündeme getiriyor. ‘Ne’ sanattır, ‘ne’ değildir? ‘Video’yu, ‘ses’i, ‘websitesi’ni, ‘yazılım’ı, ‘gif’leri sanat sınıfına sokan nedir? Ve evet bugün tüm bu saydıklarımı sanat eseri adı altında görebiliyoruz.

untitled

Casey Reas, Signal To Noise (Software 5), 2013, software. Türü ‘yazılım’ olan bu iş Berlin, Digital Art Gallery’de sergilendi.

Video sanatından devam edelim. Video işlerine sergilerde rastladığınız bir sanatçı var diyelim. Sanatçıyı sosyal medyada da takip ediyorsunuz. Daha önce bir sergi alanında led TV’de izlediğiniz bir video’suna benzer bir video yayınlıyor Facebook ya da Instagram hesabında. İşi ortaya çıkaran aynı sanatçı, gördüğümüz fiziksel ortamsa tamamen farklı. Bu durumda bu, sanat eseri sınıfına dahil edilebilir mi?

Bahsettiğim soru sadece video gibi dijital alanda sergilenen işlerde geçerli tabi. Bitirdiği tuvalin resmini çekip Facebook’a yükleyen bir sanatçı ile bunu aynı durum olarak düşünemeyiz çünkü ‘video sanat’ zaten yapısı gereği elektronik alanda tüketilen bir tür. Sergideki bir iPad ekranında izlediğiniz işi günümüzde yaygınlaşan ‘online sergi’lerde kendi bilgisayarınızdan ya da işi satın aldığınızda istediğiniz bir ekranda izleyebilirsiniz.

Bu durumda bir gif’i, yazılım’ı ya da bir video’yu sanat eseri haline sokan şey bir müzenin o işi koleksiyonuna dahil etmesi ya da bir galeride sergilenmesi midir? Ya da bir sanat profesyonelinin/eleştirmeninin ondan sanat eseri olarak bahsetmesi mi?

hwtshb

Aynı işi galeri duvarlarında gördüğümüzde sanatçının websitesinde veya sosyal medya hesaplarında gördüğümüzden farklı bir izlenim mi ediniyoruz?  Bir otorite ona sanat eseri demezse o iş için verilen emeğe, arkasına konulan düşünceye olan saygımız değişiyor mu?

Biraz pop bir tavırla bakarsak çerçeve değil resim arıyor muyuz yoksa bir esere saygı duymak, ondan keyif ve ilham almak için hep ‘çerçeve’ler mi arıyoruz? Ya da şöyle soralım, Duchamp’ın Hazır Nesne’sinden bu yana sanatın tanımı karadelik gibi genişlerken niçin herhangi bir yaratıya sanat demek için bir onaylama bekliyoruz?

SİZ NE DÜŞÜNÜYORSUNUZ? YORUM YAZIN

MAGGER NEWSLETTER'A ÜYE OLUN

MAGGERLARDAN GÜNCEL YORUMLAR
x

Newsletter'a üye olmadınız mı?