Uzun soluklu araştırmaların sonucu ortaya çıkan sergileriyle dikkat çeken SALT’ın yeni sergisinde son 10 yılda Orta Doğu’dan çıkan en önemli sanatçılardan Akram Zaatari’nin birçok eserini bir arada göreceğiz. Sergi, 15 Şubat’a kadar SALT Beyoğlu’nda devam edecek.

Gorsel No 1

Akram Zaatari, Beirut Exploded Views [Beyrut Parçalı Görüntüler] (2014)

 

Lübnanlı sanatçı Akram Zaatari’nin işleri, SALT Beyoğlu‘nun üç katına üç ayrı temayla dağıtımış durumda. Bu da sanatçının 1998’den 2014’e farklı dönemlerde ürettiği proje ve işlerinin, inceledikleri meseleler bağlamında aynı mekânda bir arada görülmesine olanak tanıyor.

Gorsel No 2

Akram Zaatari, Beirut Exploded Views [Beyrut Parçalı Görüntüler] (2014)

 

SALT Beyoğlu‘nun birinci katında Zaatari’nin, nesnelerin gizlenmesi ve ortaya çıkarılması bakımından bir metafor olarak kazı eylemlerini, yani arkeoloji ile tezatlarını irdeleyen işlerini göreceksiniz. dOCUMENTA 13 (2012) için gerçekleştirdiği Time Capsule [Zaman Kapsülü] projesinden sergiye dâhil edilen işler, sanatçının bu ilgi alanlarına yönelik araştırmalarının bir çerçevesi niteliğinde ve çıkış noktası Osman Hamdi Bey’in 1887’de Sayda’da yaptığı kazılara uzanıyor. Zaatari’nin 2014’te, Boğaziçi Üniversitesi’nde katıldığı Boğaziçi Chronicles konuk sanatçı programının bir parçası olarak başlattığı araştırma, daha sonra SALT tarafından geliştirilmiş.

Gorsel No 3

Akram Zaatari, Beirut Exploded Views [Beyrut Parçalı Görüntüler] (2014)

 

Zaatari’nin fotoğraf arşivleri üzerine yürüttüğü araştırmalarına odaklanan ikinci katta iki önemli iş yer alıyor: Yerel fotoğrafçılık konulu araştırmalarının ayrıntılı bir sunumu niteliğindeki On Photography, People and Modern Times [Fotoğraf, İnsanlar ve Modern Zamanlar Üzerine] (2010) ve sanatçının  bir kazı alanı olarak ele aldığı bir fotoğraf stüdyosunda çekilmiş fotoğraf, film ve videoları sunan çoklu medya bir enstalasyon 28 Nights and A Poem [28 Gece ve Bir Şiir] (2006-2014).

Gorsel No 4

Akram Zaatari, On Photography, People and Modern Times [Fotoğraf, İnsanlar ve Modern Zamanlar Üzerine] (2010) – (Sanatçı ve Sfeir-Semler Gallery’nin (Beyrut/Hamburg) izniyle)

 

Üçüncü katta, Zaatari’nin, bedensel duruş ve hareketleri bir dil olarak değerlendirdiği işleri bulunuyor. Örneğin Another Resolution[Bir Başka Çerçeve] (1998) adlı ilk video enstalasyon… SALT Beyoğlu‘ndaki bütünlüklü ve kompleks enstalasyon, işin daha önce nadiren sunulduğu formatta 12 duvar projeksiyonundan oluşuyor. Sanatçının, sadece bedensel hareketler ve akıllı telefonlarla iletişim kurulan kıyamet sonrası bir şehri andıran Beirut Exploded Views [Beyrut Parçalı Görüntüler] (2014) videosu da bu katta yer alıyor.

Gorsel No 5

Akram Zaatari, Letter to a Refusing Pilot [Reddeden Pilota Mektup] (2013)

 

Akram Zaatari, tamamı kazı çalışmaları, politik direniş, eski militanların yaşamı, gücü tükenmiş bir sol hareketin mirası, erkekler arasında yakın ilişkiler, savaş zamanlarında görüntülerin dolaşımı ve zaman kiplerinin kaybolmuş, bulunmuş, gömülmüş, ortaya çıkarılmış veya başka bir nedenle gönderildiği adrese ulaşması gecikmiş mektuplara özgü oyunlarıyla ilişkili; birbiriyle bağlantılı bir dizi tema, konu ve pratiğin izini süren 40’tan fazla video, bir düzine kitap ve sayısız fotoğraf enstalasyonu üreten bir sanatçı olarak dikkat çekiyor. Beyrut’un güncel sanat ortamının biçimsel, entelektüel ve kurumsal altyapısının gelişiminde belirleyici bir rol oynayan, iç savaşın ardından köklü bir yapılandırma geçiren Lübnan televizyon endüstrisindeki coşkulu ancak kısa ömürlü deneysel dönemde öne çıkan az sayıda genç sanatçıdan biri olan Zaatari’nin çalışmalarını Türkiye’de bu denli kapsamlı bir sergide bir arada görmek oldukça heyecan verici olacak.

Gorsel No 6

Akram Zaatari, Letter to a Refusing Pilot [Reddeden Pilota Mektup] (2013)

 

2012’deki dOCUMENTA 13 ve 2013 Venedik Bienali’nde de Lübnan’ı temsil eden Zaatari’nin bu sergisi, sanatçının 2011’de aldığı Yanghun Ödülü’nün (Kore) mali desteğiyle gerçekleştiriliyor.

Sergiyi 15 Şubat’a kadar SALT Beyoğlu’nda görebilirsiniz.

Gorsel No 7

Akram Zaatari sergisinden, SALT Beyoğlu, 2014 – Fotoğraf: Sani Karamustafa
SİZ NE DÜŞÜNÜYORSUNUZ? YORUM YAZIN

MAGGER NEWSLETTER'A ÜYE OLUN

x

Newsletter'a üye olmadınız mı?