Yeni Yetenekler: Günümüz Türkiye Sinemasından En İyi İlk Filmler
Türkiye sineması, son yıllarda genç yönetmenlerin bakış açıları ve hikayeleriyle gelişmeye devam ediyor. İlk filmler, en az usta yönetmenlerin ve klasiklerin başarısını yakalayacak kaliteyi tutturmayı başarıyor, yurt içi ve yurt dışı festivallerde ödüllendiriliyor. Günümüz Türkiye sinemasında karşılaştığımız İlk filmler arasından favorilerimizi ve sonraki işlerini merakla beklediğimiz, ilgiyle takip ettiğimiz yönetmenlerini bu listede bir araya getirdik.
Türkiye Sineması: En İyi İlk Filmler
Yurt | 2023, Nehir Tuna
90’lı yılların sonu Türkiye’sinin siyasi kutuplaşma atmosferinde geçen Yurt, 14 yaşındaki bir özel lise öğrencisinin yaşadıklarına odaklanıyor. Babasının zoruyla dini bir yurda yerleştirilen Ahmet, alıştığı sıcak aile ortamından koparılmanın çaresizliğini yaşarken, yurtta tanıştığı yaşça büyük bir öğrenci sayesinde yaşadığı ikili hayatı ve özgürlük kavramını sorgulamaya başlıyor. İlk gösterimi Venedik Film Festivali’nin Ufuklar bölümünde yapılan Yurt, En İyi Film seçildiği İstanbul Film Festivali başta olmak üzere birçok festivalden ödüllerle dönmüştü.
Sanki Her Şey Biraz Felaket | 2023, Umut Subaşı
İstanbul’da yaşayan, yirmili yaşlarındaki dört gencin yolları, Türkiye’de genç olmanın gündelik dertleriyle ve hayatta kalmanın zorluklarıyla mücadele ederken kesişiyor. Umut Subaşı’nın günümüz gençliğinin nükteli ve samimi bir portresini çizen filmi, ilk gösterimini Rotterdam Film Festivali’nde yapımış, İstanbul, Ayvalık ve Ankara Film Festivalleri’nden ödüllerle ayrılmıştı.
Kar ve Ayı | 2022, Selcen Ergun
Mecburi hizmet için uzak bir kasabaya atanan genç bir hemşire, jandarmanın en büyük derdinin karakola dadanan yarasalar olduğu bu küçük kasabada, kendini bir adamın bir gece ansızın ortadan kaybolmasının ardından bir ikilemde buluyor. Boğaziçi Film Festivali’nden En İyi Film ödülüyle dönen Kar ve Ayı, özellikle Merve Dizdar‘ın etkili performansıyla da çok konuşulmuştu.
Ela ile Hilmi ve Ali | 2022, Ziya Demirel
İstanbul’da bir apartman dairesinde yaşayan matematik hocası Hilmi, üniversite sınavlarına hazırladığı yaşça küçük eşi depremzede Ela ve matematik çalıştırdığı, apartman görevlisinin oğlu Ali’nin üstünde eğitimle, nezaketle karışık bir tahakküm kuruyor. Ziya Demirel‘in üç karakteri arasındaki ilişkileri ve gerilimi başarıyla işleyen filmi, Adana Altın Koza Film Festivali’nde En İyi Film seçilmiş, Ayvalık, İstanbul ve Ankara festivallerinden ödüllerle dönmüştü.
İki Şafak Arasında | 2021, Selman Nacar
Türkiye sinemasının son yıllardaki en iyi işlerinden İki Şafak Arasında, adı üzerinde tek bir günde geçiyor ve genç bir adamın ahlaki, etik ve vicdani ikilemlerini konu alıyor. Tam da kız arkadaşının ailesiyle tanışacağı gecenin sabahında, ailesinin sahip olduğu fabrikadaki bir iş kazasının ardından olayları örtbas etmekle görevlendirilen genç adam, renkli yan karakterlerle dolu bu diken üstünde izlenen filmde, hayatının belki de en kötü gününü geçiriyor. Dünya prömiyeri San Sebastian Film Festivali’nde gerçekleşen film, Antalya ve Boğaziçi Film Festivalleri’nden ödüllerle dönmüştü.
Zuhal | 2021, Nazlı Elif Durlu
İstanbul’un merkezinde yalnız yaşayan bir avukat, bir gün evinde bir kedi sesi duymaya başlıyor ve gecelerce onu uyutmayan bu sesin kaynağını bulmak için apartmanda çaresiz bir arayışa çıkıyor. Bir bir komşularının kapısını çalan Zuhal’in kediyi bulamadıkça daha da absürtleşen bu arayışı, nihayetinde bir uyanışı da beraberinde getiriyor. İstanbul Film Festivali’nde En İyi İlk Film Seçilen Zuhal‘de, Antalya’da En İyi Kadın Oyuncu seçilen Nihal Yalçın‘ın performansı da övgüye değer.
Hayaletler | 2020, Azra Deniz Okyay
Kısa filmlerinde kentsel dönüşüm temasını işleyen Azra Deniz Okyay’ın ilk uzun metrajı Hayaletler, fonuna yine İstanbul’daki kentsel dönüşümü yerleştiren bir kesişen hikayeler filmi. Kentin değişimine farklı açılardan tanık olan dört karakterin gözünden ilerleyen film, tüm Türkiye’de elektriklerin kesildiği bir gün ve gecede geçiyor. Festival yolculuğuna Venedik Film Festivali’nin Eleştirmenler Haftası’nda En İyi Film ödülüne uzanarak başlayan film Antalya’da da En İyi Film seçilmişti.
Bina | 2020, Orçun Behram
İlk filmler ve yeni yönetmenler arasındaki en yeni keşiflerden biri Bina ve Orçun Behram. 39. İstanbul Film Festivali‘nde dört ödül birden kazanan Bina, Türkiye sinemasında alışık olmadığımız bir distopya filmi. Film, devletin merkezî bir yayın ağı kurduğu bir gelecekte, apartman çatısına yerleştirilen antenin fantastik bir şekilde apartmanı ele geçirmesini ve apartmanın güvenlik görevlisi Mehmet’in gerçeklik algısını alaşağı etmesini konu alıyor.
Görülmüştür | 2019, Serhat Karaaslan
Serhat Karaaslan‘ın ilk filmi Görülmüştür, bir cezaevinde mektup okuma komisyonunda çalışan ve en önemli görevi sakıncalı görülen mektupları sansürlemek olan Zakir’in hikayesini anlatıyor. Aynı zamanda yaratıcı yazarlık kursunda kendini geliştiren Zakir, mektuplardan birinin içinden çıkan fotoğrafta gördüğü, mahkumlardan birinin eşi olan Selma’yı önce ilham perisi, ardından takıntısı haline getirir. Film, birçok uluslararası festivalde ülkemizi temsil etmiş, İstanbul Film Festivali’nde En İyi Senaryo ödülünün sahibi olmuştu.
IMDb Puanı: 7.0/10
Kar | 2018, Emre Erdoğdu
Geçmişte babasının bir metresi ve bu ilişkiden olma bir kardeşi olduğunu öğrenen lise öğrencisi Ali, Müzeyyen’i bulmak, onu tanımak için Bolu’dan Antalya’ya gidiyor. Antalya’da Müzeyyen’in imkansızlıklarla dolu yaşamına, bambaşka yaşam tarzına dahil olmaya çalışan Ali, babasının lekelediği geçmişten uzaklaşmaya çalışıyor. Genç oyuncularının performansları, dikkate değer kurgusu ve müzik kullanımı ve gençliği yansıtmadaki başarısıyla konuşulan Kar filmi, Adana Film Festivali’nde 3 ödül birden kazanmış, !f’in ilk kez (ve ne yazık ki son kez) dağıttığı !f Seyirci Ödülü’nün sahibi olmuştu.
IMDb Puanı: 6.6/10
Kaygı | 2017, Ceylan Özgün Özçelik
İşini özgürce yapmakta zorlandığı bir haber kanalında çalışan Hasret’in bir süredir gördüğü kabuslar üzerine bir gerilim Kaygı. Hasret’in şiddeti gittikçe artan kabusları, bir trafik kazasında öldüğünü düşündüğü anne ve babasının aslında korkunç bir şekilde ölmüş olabileceği ihtimalini aklına sokuyor. Türkiye sinemasında son yıllarda ilk filmini çeken birçok başarılı ve yetenekli kadın yönetmenler olduğunu bir kez daha hatırlatan Kaygı, Ankara Film Festivali’nde Jüri Özel Ödülü’nün sahibi olmuştu.
IMDb Puanı: 6.5/10
Albüm | 2016, Mehmet Can Mertoğlu
Evlat edindiğini gizlemeye çalışan bir çiftle tanıştırıyor bizi Albüm… Onların hikayesini mizahi bir dille anlatıyor, diğer yandan toplumsal sorunlara karşı oldukça tarafsız ama iğneleyici bir bakış atıyor. Dünya prömiyerini Cannes Film Festivali’nde yapan ve sadece oradan değil, Saraybosna ve Kudüs Film Festivalleri’nden de ödüllerle dönen film, Adana Film Festivali’nin En İyi Yönetmen ve En İyi Senaryo ödüllerini kazanmıştı. Albüm‘ün başrollerinde Şebnem Bozoklu ve Murat Kılıç yer alıyor.
IMDb Puanı: 6.6/10
Ana Yurdu | 2016, Senem Tüzen
Yazmaya çalıştığı romanı bitirmek üzere anneannesinin Orta Anadolu’daki köy evine giden Nesrin (Esra Bezen Bilgin), yalnız kalmaya ve işine odaklanmaya çalışırken annesinin (Nihal Koldaş) ziyaretiyle kendisini daha bunaltıcı ve daha odaklanması zor bir ortamda buluyor. Yazar-bunalımını toplumsal gözlemlerle harmanlayan film, Asya Pasifik Film Ödülleri’nde En İyi Senaryo dalında ödül kazanmıştı.
IMDb Puanı: 6.2/10
Toz Bezi | 2016, Ahu Öztürk
Toz Bezi, orta sınıfın apartman dairelerine gündelik temizliğe giden Nesrin ve Hatun’un yaşam mücadelelerini, hayallerini ve günlük yaşamını konu alıyor. İstanbul Film Festivali’nde En İyi Film dahil dört ödül kazan film, Asiye Dinçsoy ve Nazan Kesal‘ın performanslarıyla öne çıkıyor ve işçi sınıfına dair, son yıllardaki en iyi filmlerden biri olmayı başarıyor.
IMDb Puanı: 6.6/10
Deniz Seviyesi | 2015, Nisan Dağ & Esra Saydam
Yıllar sonra, bir daha geri dönmek istemediği Türkiye’ye Amerikalı kocasıyla birlikte geri gelen ve yazlıklarının bulunduğu kasabayı ziyaret eden Damla (Damla Sönmez), burada eski sevgilisi Burak (Ahmet Rıfat Şungar) ile yüzleşiyor. Deniz Seviyesi, yurt dışında Milano Film Festivali’nde, yurt içinde Adana Film Festivali’nde En İyi Yönetmen ve En İyi Kadın Oyuncu ödüllerine layık görülmüştü.
IMDb Puanı: 6.3/10
Mustang | 2015, Deniz Gamze Ergüven
Mustang, Karadeniz kıyısındaki bir kasabada büyükanneleriyle yalayan 5 yetim kız kardeşin özgürlük arayışlarını ve toplumun kurallarına karşı koyuşlarını gözler önüne seren bir büyüme hikayesi anlatıyor. Deniz Gamze Ergüven‘in ilk filmi, dünya prömiyerini 68. Cannes Film Festivali’nde yapmış,, 21. Saraybosna Film Festivali’nden aldığı En İyi Film ödülü dahil birçok ödül kazanmıştı. Fransa ortak yapımı olan film, 88. Akademi Ödülleri’nin En İyi Yabancı Dilde Film dalında Fransa’yı temsilen aday gösterilmişti.
IMDb Puanı: 7.6/10
Toz Ruhu | 2015, Nesimi Yetik
Mesleğiyle toplumsal cinsiyet normlarını yıkan Metin, bir gündelikçi. Bir yandan şarkıcı olma hayalleri kuran bu hüzünlü adam, Tansu Biçer‘in performansıyla akılda kalıcı bir karaktere dönüşüyor. Film, Malatya Film Festivali’nde En İyi Film dahil 3 ödül kazanmıştı.
IMDb Puanı: 5.8/10
Köksüz | 2014, Deniz Akçay
Yaşadıkları kaybın ardından tekrar bir aile olmaya çalışan dört kişinin bu zorlu dönemine odaklanan Köksüz, 2013 yılındaki 32. İstanbul Film Festivali’nin Ulusal Yarışma bölümünde hem Seyfi Teoman En İyi İlk Film Ödülü hem de Radikal Halk Ödülü’nün sahibi olmuştu. Köksüz hem iyi bir yas filmi hem de dokunaklı bir anne-oğul filmi olmayı başarıyor.
IMDb Puanı: 6.6/10
Sivas | 2014, Kaan Müjdeci
Sivas filmi, 11 yaşındaki Aslan ve dövüş köpeği olarak kullanılırken yaralanan, onun tarafından kurtarılan Kangal köpeği Sivas’ın dostluğunu anlatıyor. İlk filmler arasında başarılı bir örnek teşkil eden, Kaan Müjdeci imzalı Sivas, 2014 Venedik Film Festivali’nde Altın Aslan için yarışmış ve Jüri Özel Ödülü’nün sahibi olmuştu.
IMDb Puanı: 7.4/10
Zerre | 2013, Erdem Tepegöz
2013’ün en başarılı yerli yapımlarından olan Zerre, Erdem Tepegöz’ün ilk filmi. İstanbul’da ailesini geçindirmeye çalışan bir kadının mücadelesini konu alan filmde Jale Arıkan’ın performansıyla dikkat çekiyor. Film, Moskova Film Festivali’nden iki büyük ödülle dönmüştü.
IMDb Puanı: 6.6/10
Küf | 2013, Ali Aydın
Seren Yüce’nin Çoğunluk ile, Venedik Film Festivali’nin ilk-filmlere verilen ödülü Genç Aslan’ı kazanmasından iki yıl sonra bu ödül bir kez daha Türkiye’den bir yönetmene gitmişti. Ali Aydın, 1980′lerde oğlu ‘kaybolmuş’ bir babanın arayışını ve çaresizliğini anlatıyor. Demiryolu işçisi baba rolünde izlediğimiz Ercan Kesal, performansıyla göz kamaştırıyor.
IMDb Puanı: 6.5/10
Tepenin Ardı | 2012, Emin Alper
Emin Alper’in 31. İstanbul Film Festivali’nde Altın Lale’ye layık görülen ve birçok ödül kazanan ilk filmi Tepenin Ardı, şehre göç etmiş bir ailenin yaz tatili için ziyaret ettikleri baba/dede evinde, Anadolu’da bir çiftlikte geçiyor. Çocuklarının ve torunlarının köklerinden nasıl uzaklaşmış olduğunu fark etmek bir yana, çiftliğine izinsiz giren keçi sürüsü ve çobanlarından şikayetçi olan dede, ailesini kısa bir sürede bir Western tarzı bir gerilime sürüklüyor. Ülkemizin güncel sorunlarından ‘ötekileştirme’ ve ‘ötekileştirdiğinden korkma’ üzerine iğneleyici, derinlikli bir yerli film.
IMDb Puanı: 7.3/10
Sinyora Enrica ile İtalyan Olmak | 2011, Ali İlhan
Bir değişim programı ile Türkiye’den İtalya’ya giden Ekin’in ve İtalya’da ev sahibesi Signora Enrica’nın ufak bir yanlış anlaşılma ile başlayıp büyük bir dostluğa dönüşen hikayesini anlatan filmde İtalyan sinemasının ünlü oyuncusu Claudia Cardinale ve genç oyuncu İsmail Hacıoğlu’nun uyumu gülümseten bir film ortaya çıkarıyor.
IMDb Puanı: 6.7/10
Çoğunluk | 2010, Seren Yüce
İlk filmler arasında bol ödüllü olanlardan biri de Seren Yüce‘nin Venedik Film Festivali’nin Genç Aslan ödülünün sahibi olarak önemli bir başarı yakalayan Çoğunluk filmi. Bartu Küçükçağlayan’ın toplumun zorla üzerine giydirdiği rutin ve görevlerden rahatsızlık duyan bir genç adamı canlandırdığı filmde aynı zamanda Settar Tanrıöğen ve Esme Madra rol alıyor.
IMDb Puanı: 7.4/10
Gişe Memuru | 2010, Tolga Karaçelik
Kelebekler ve Sarmaşık ile son yıllarda ödüllü Türk filmleri denince akla gelen isimlerden biri olmaya başlayan Tolga Karaçelik’in ilk filmi… Otoyol üzerindeki bir gişede bilet kesen Kenan’ın gündelik rutinin psikolojik bir gerilime evrildiği yenilikçi film Gişe Memuru, Antalya Film Festrivali’nden En İyi Erkek Oyuncu, En İyi İlk Film ve En İyi Görüntü Yönetimi ödülleriyle ayrılmıştı.
IMDb Puanı: 6.4/10
Kara Köpekler Havlarken | 2009, Mehmet Bahadır Er & Maryna Gorbach
Selim ve Çaça, İstanbul’un iş merkezlerinin ve gökdelenlerinin gölgesinde fakir bir mahallede yaşayan ve otoparkçı olma hayalleri kuruyor. İki arkadaş, hayallerinin önünde birçok engel olduğunu belki de en acı şekilde öğrenmek zorunda kalıyorular. Ankara Film Festivali’nden üç ödülle ayrılan Kara Köpekler Havlarken‘in oyuncularından Volga Sorgu, akılda kalıcı performansı sayesinde Antalya’da ikinci kez üst üste En İyi Yardımcı Erkek Oyuncu ödülünün sahibi olmuştu.
IMDb Puanı: 6.3/10
Orada | 2009, Hakkı Kurtuluş & Melik Saraçoğlu
Genç yönetmen ikilisi Hakkı Kurtuluş ve Melik Saraçoğlu‘nun ilk filmleri Orada, Kuzey Avrupa Sineması’nın izinden giden, renk paletiyle dikkat çeken bir aile dramı. Annelerinin ölümü üzerine yıllar sonra yeniden bir araya gelen iki kardeşin inzivaya çekilmiş babalarını ziyaret etmeye karar verişi, bizi filmin finalindeki büyük yüzleşmeye doğru adım adım ilerletiyor. Film, toplumun beklentileri ve aile ilişkileri üzerine oldukça etkileyici tespitlerde bulunuyor. Ankara Film Festivali’nde En İyi İlk Film ödülünün sahibi olan Orada, Avrupa’da birçok film festivalinde yarışmıştı.
IMDb Puanı: 5.5/10
Uzak İhtimal | 2009, Mahmut Fazıl Coşkun
Bir müezzin ve bir rahibenin dillendirilmeyen, platonik, sessiz ve imkansız aşkını minimal bir şekilde ele alan Uzak İhtimal bizi yalnızca Görkem Yeltan ve Nadir Sarıbacak’ın performanslarıyla etkilemekle kalmıyor, Mahmut Fazıl Coşkun’un yönetmenliği ile tanıştırıyor.
IMDb Puanı: 7.0/10
Başka Dilde Aşk | 2009, İlksen Başarır
Doğuştan işitme engelli olan Onur ve hayatını konuşarak kazanan bir müşteri temsilcisi olan Zeynep’in beraberliğini konu alan, engelleri bir kenara bırakan aşklarına odaklanan film, Mert Fırat’ın mükemmel performansıyla dikkat çekiyor. Oyuncuya, Saadet Işıl Aksoy, Emre Karayel, Lale Mansur ve Tuğrul Tülek gibi isimler eşlik ediyor.
IMDb Puanı: 7.4/10
Başka Semtin Çocukları | 2008, Aydın Bulut
Mehmet Ali Nuroğlu ve İsmail Hacıoğlu’nun başrollerini paylaştığı Başka Semtin Çocukları, Güneydoğu’da savaşarak geçen zorlu günlerin ardından İstanbul’a dönen bir ağabeyin, öldürülen kardeşinin katilini arayışını konu alıyor. Film, Antalya Film Festivali’nde 3 ödül birden kazanmıştı.
IMDb Puanı: 6.7/10
Gitmek: Benim Marlon ve Brandom | 2008, Hüseyin Karabey
Kurmacadan çok belgesele yakın bir anlatıma sahip olan Gitmek: Benim Marlon ve Brandom, Iraklı Hama Ali ve Türkiyeli Ayça’nın film setinde tanıştıktan sonra sürdürmeye çalıştıkları ilişkiyi, politik ve toplumsal sorunları fonuna alarak konu alıyor. Hüseyin Karabey, ilk filmiyle Tribeca Film Festivali’nde En İyi Yönetmen ödülünü kazanmış, doğal oyunculuğuyla dikkat çeken Ayça Damgacı ise İstanbul ve Saraybosna Film Festivalleri’nden En İyi Kadın Oyuncu ödülüyle ayrılmıştı.
IMDb Puanı: 6.6/10
Sonbahar | 2008, Özcan Alper
Özcan Alper’in 2008 yılında Altın Koza Film Festivali’nin yıldızı haline gelen ilk filmi Sonbahar, hayatının son aylarını geçirmek için tahliye olan bir mahkumu merkezine alıyordu. Karadeniz’in doğal güzellikleri ve sonbaharının, karakterinin psikolojisi ile muhteşem bir uyum içinde olduğu “Sonbahar”, sanat eseri niteliğindeki görüntü yönetimiyle de beğeni toplamıştı. Filmin başrollerinde Onur Saylak ve Megi Kobaladze vardı.
IMDb Puanı: 7.8/10
Tatil Kitabı | 2008, Seyfi Teoman
Adını bir ilkokul çocuğunun yaz tatilinde tamamlaması gereken ödev-kitabından alan Tatil Kitabı, bir aile dramını konu alıyor. Genç yaşta kaybettiğimiz yönetmen Seyfi Teoman’ın ilk filminde, 10 yaşındaki Ali’yi izliyoruz. Ali, babasının komaya girmesi sonucu amcasının kontrolüne geçen ailesinin yaşadıklarını anlamaya, tatil kitabını tamamlamaya ve sakız satarak yaz tatilini gelire çevirmeye çabalıyor. Film, İstanbul Film Festivali’nde En İyi Film ödülünün sahibi olmuş, Avrupa Film Ödülleri’ne En İyi İlk Film dalında aday gösterilmişti.
IMDb Puanı: 6.4/10
İlginizi çekebilir: Sinemagger’dan Film Önerileri
İlk yorumu siz yazın!