Çin’in en erken çay üreten ve çay içen ülke olduğunu biliyor muydunuz? M.Ö. 2737’de İmparator Shen Nong tarafından keşfedilen çayın kültüre, tarıma, ekonomiye fazlasıyla katkısı bulunuyor. Çin’de çay “ulusal içecek” olarak biliniyor. Çay seremonilerine “Chado” deniyor. Yeşil çay ise, Çin çayı çeşitleri arasında en eski ve en popüler olanların başında geliyor. Yeşil çayın en bilineni ve en iyi kalitelisi Hangzhou’daki Longjing köyünden toplanıyor. Dolayısıyla bu çayın adı Longjing çayı ya da Dragon Well çayı olarak geçiyor. Bizim için güzel demlenmiş siyah çayın yeri ayrı olsa da Çin çay kültürünü öğrenmek için Hangzhou şehrine doğru yola çıkıyoruz.

Longjing Çayı / Dragon Well
Longjing Çayı / Dragon Well | Fotoğraf: teavivre.com/

Konum

Hangzhou’da Gezilecek Noktalar

Şanghay’dan hızlı trenle yaklaşık bir saatlik bir yolculuk sonrası Hangzhou’ya varılıyor. Hangzhou’nun nüfusu 9 milyona yakın, büyük ve hala gelişmekte olan bir şehir ve toplam iki tren istasyonu bulunuyor. West Lake’e ve Longjing köyüne gitmek için Hangzhou East tren istasyonunu varış noktası olarak seçmek gerekiyor. Biz şehrin içine hiç inmeyip, günübirlik gittiğimiz Hangzhou gezimizde yağmur altında çay tarlalarında yürüyüş yapıp West Lake etrafında gezinerek turumuzu tamamladık. Ancak bahar döneminde hasada denk gelip hem hasat yapmak hem de trekking için ayrıca bir daha gitmeyi düşünüyoruz ki Hangzhou’nun hakkını iyice verelim!

China National Tea Museum Longjing Village, Hangzhou
China National Tea Museum Longjing Village, Hangzhou | Fotoğraf: Selin Mutafoglu

Daha uzakta olan tren istasyonundan çıkışta yağmurlu ve kapalı bir hava bizi karşılıyor. Didi ile Longjing köyüne giderken geçilen yollar, bizi şehirden uzaklaştırıp doğanın içine gömülmemizi sağlıyor. Şanghay’daki kiralanabilen bisikletler bu yolda da mevcut. Hava çok yağmurlu olmadığı sürece bisiklet ile de yol çok keyifli olabilir diye düşünüyorum. Hangzhou East tren istasyonu hemen West Lake yanında ama burada Longjing ve diğer köylere gitmek yine de ciddi bir mesafeye sahip. Didi, taksi veya otobüs ile gidip, bisiklet turu göl etrafında yapılabilir diye düşünüyorum.

Açık Bulduğumuz Tek Yemek Yeri ve Siparişlerimiz
Açık Bulduğumuz Tek Yemek Yeri ve Siparişlerimiz | Fotoğraf: Selin Mutafoglu

Longjing köyü çayıyla çok meşhur ancak yürüdüğümüz yollar, köy içi biraz ıssız. Muhtemelen hasat döneminde yoğunluk oluyor. Ancak o kadar ıssız ki yemek yiyecek bir yeri zor buluyoruz! Önümüzde çıkan ilk restoranımsı yere giriyoruz, menüden omlet ve noodle seçiyoruz. İlginç bir ikili ama başka bir şey bulamadığımız için mecburen yiyoruz. Omlet diye istediğimiz yemek menemenimsi bir şekilde geldiğinde yüzlerimiz gülüyor. Noodle, et suyu dolayısıyla biraz ağır da olsa karnımızı doyurmaya yetiyor. Artık köyü ve çay tarlalarını gezmeye hazırız! Köyün ıssız sokaklarından Wanlinbei tepesine doğru tırmanmaya başlıyoruz.

Longjing Köyü Yeşil Çay Tarlaları
Longjing Köyü Yeşil Çay Tarlaları| Fotoğraf: Selin Mutafoglu

Longjing köyünden başladığımız yürüyüşte Longjing Mountainous Parkı’nın parkurundan çay tarlalarına doğru ilerliyoruz. Parkın girişinde 100 yıllık bir çay evi bizi karşılıyor. Evin önündeki patikalardan devam edip okları da takip ederek ilerlemek istediğimiz yöne doğru hafif yağmurla, yeşilliğin içinde kayboluyoruz. Tırmandıkça gördüğümüz manzaradan daha da çok etkileniyoruz. Bu arada yağmura karşı hazırlıklı olmadığımız için bir yandan ıslanıyoruz ama yine de tırmanmaya devam ediyoruz. Burası aslında tam bir trekking alanı. Köyler arası mesafeler 1.5 saate yakın. Örneğin Meijiawu köyüyle Longjing köyü arası 3 kilometre ama burası kısa rota olarak biliniyor. Ayrıca bu alanın içinde bir de Budist Tapınağı olan Lingyin Tapınağı yer alıyor. Lingyin Tapınağı’nı da rotaya eklemekte fayda var. Burada yapılacak ana yürüyüş rotası: Nine Creeks girişindeki otobüs durağından başlayıp sorasıyla Wuyun Tepesi, Yunqizhujing, Longjing Köyü ve Jiuxiyanshu şeklinde ilerliyor. Mart-mayıs ayları arası en ideal dönem olarak biliniyor. Hasat sırasında siz de hem çay toplayabiliyor hem de çay toplayanları izleme sürecine tanık olabiliyorsunuz.

Shililangdang Yolu
Shililangdang Yolu| Fotoğraf: Selin Mutafoglu

Yürüşümüzün sonunda köyde bulunan çay evlerinden birini seçip kocaman bir termos içinde sıcak su ile bardağımızda demlenecek olan yeşil çayı önümüze koyuyorlar. Yeşil çayı içerken çayın yaprakları arada ağzımıza geliyor çünkü çay herhangi bir poşetin içinde veya demin içinde ayrı bir yerde demlenmiyor. Üzerine su ekleyerek aynı çayı, yanında servis edilen çekirdek ile içiyoruz. Hangzhou’daki yeşil çayın türleri de bulunuyor. Size birkaçından bahsetmek istiyorum:

XiHu: West Lake Longjing yapraklarından toplanan, kalitesi ve ünlülüğü en yüksek olan yeşil çay.

Quan Tang: Hangzhou’nun bağlı olduğu bölgede yetişen diğer bir tür olan Quan Tang’ı, bu köyden biraz daha uzak bir yerde yetiştiği için çay ustaları gerçek bir Longjing çayı kalitesinde görmüyor.

İlginizi çekebilir: YogiMagger’dan Çay Türleri

Çay Hasadı
Çay Hasadı | Fotoğraf: Selin Mutafoglu

Longjing / Dragon Well yeşil çayının birkaç faydasını da belirtmeden geçmek istemedim. Onlar da şöyle:

• Yaşlanmaya karşı bir anti-oksidan olarak biliniyor,
  • İçinde bulunan yüksek orandaki A vitamini nedeniyle düzenli tüketimi sonucunda gece körlüğünü iyileştirebiliyor,
  • Kanser hücrelerini engelliyor.

West Lake Konum

West Lake
West Lake| Fotoğraf: Selin Mutafoglu

Çay tarlalarından sonra kalan vaktimizi Hangzhou’nun sembolü olan West Lake’te geçiyoruz. West Lake, UNESCO’nun Dünya Miras listesinde yer alıyor. Göl turlarının yapıldığı noktadan bakıldığında harika bir manzaraya karşısında bir süre kalıyorsunuz. Bahçeler, tapınaklar, ağaçların göle yansıması, tur yapan ahşap motorların arasında Dünya’nın farklı bir yerinde olduğumuzun bir kere daha farkına varıyoruz. Gölün etrafında da büyük bir parkur bulunuyor. Buradaki turu da yine bir sonraki gelişimizde tamamlayacağız.

Dönüş yolumuzda tam bir macera yaşarken bize de iyi bir ders oluyor. Pazar günü yaptığımız bu günübirlik turumuzun sadece gidiş biletini alıp dönüş biletini nasılsa çok sık tren var diye almadığımız için neredeyse orada kalıyorduk. Dünyanın sonu değil ama yine de evimize dönsek iyi olur diye düşünüyoruz. Ancak Çin’in kalabalıklığı ve yoğunluğu ile o gün yüz yüze geldiğimizi net bir şekilde anlıyoruz. Belki en az 20 tren seferi var ancak hiçbirinde 2 kişilik ne koltukta ne de ayakta bilet için yer yok. Hızlı trenleri bırakıp daha uzun sürede gitmeye de razı olunca son dakikada bulduğumuz yataklı trene bilet alıyoruz, yolculuğumuz 3 saat sürüyor. Başta 4 kişilik yatakların bulunduğu vagonlarda ayrı ayrı olduğumuz için çekinsek de yolculuk sırasında ikimiz de aldığımız oksijenin de etkisiyle yataklarımızda bir güzel uyuduk. Böylece Çin’de ilk yataklı tren yolculuğumuzu da deneyimleyip daha uzaktaki şehirler için gece yolculuğunu tercih ederek yataklı trende gitmek için sözleşiyoruz!