Ali Kazma’nın 10 yıllık sanatsal üretimini Emre Baykal küratörlüğünde takip edebileceğiniz ‘ Zamancı’ 5 Nisan tarihine dek Beyoğlu ARTER’de. ‘Zamancı’ için ‘zaman’ ayırın derim çünkü öylece bakıp geçebileceğiniz bir sergi değil. Adeta geçip giden hayatımıza bir saygı duruşu… Cam bir vazo, antika bir saat ya da bir kot pantolon…Eşyalar, bedenler ya da dakikalar, sanki ‘harcadığımız’ ne varsa Ali Kazma en özel yanlarını itinayla saklamış… Gözlerinizi alamayacaksınız.

Arter_Ali_Kazma_2015_photo_murat_germen_1

Ali Kazma, “zamancı”, ARTER, 2015 | Fotoğraf: Murat Germen

Ali Kazma’yı 2001, 2007 ve 2011 yılları İstanbul Bienali’nden beri biliyoruz. UNESCO 2001 ‘Sanata Destek’ ve 2010 Nam June Paik ödüllerinin sahibi. 2013 yılında 55. Venedik Bienali’nde Türkiye’yi temsil etti. ARTER’in dört katını baştan aşağı dolduran işleri karşısında hem yakaladığı inceliklere hem de üretkenliğine saygı duymamak mümkün değil.

Arter_Ali_Kazma_2015_photo_murat_germen_3

Ali Kazma, “zamancı”, ARTER, 2015 | Fotoğraf: Murat Germen

Zamancı’da sanatçının ‘Engellemeler’ ve ‘Rezistans’ serileri altında toplanan pek çok yapıtla ‘Bugün’, ‘Yazılan’, ‘Yokluk’, ‘Geçmiş’, ‘OK’ gibi diğer işlerin birlikte ve eşzamanlı gösterildiği bir mekansal kurgu içinde, onları bir arada tutan bağlamların giderek daha da genişleyip yeni anlamlar ürettiği bir izleme deneyimi amaçlanmış.* Bu mekansal kurgu oldukça etkileyici, örneğin girişte yer alan ‘Saat Ustası’ izleyiciyi 18. yy.’a taşırken, üst katta yer alan ‘Yaşam Uzatma’ dondurularak sonsuzluğa ulaşma gayesi taşıyanları konu alıyor. Sergide 22 video yer alıyor ve bu veri Türkiye’de bugüne dek oluşturulmuş en kapsamlı video sergilerinden birini ortaya çıkarmakta. Dolayısıyla her birine detaylıca değinmek mümkün değil. Ancak kişisel listemden paylaşabileceğim olmazsa olmazlarımın özellikle ilk iki katta yer aldığını söyleyebilirim. ‘Saat Ustası’nın hemen yanında yer alan ‘Memur’ (2010) görsel hafızamda yıllardır yer tutar. Bu sergide yanına bir de ‘Kristal’ geldi, yerleşti.  Kristal (2015) sanatçının ‘Engellemeler’ serisinden, cam ustalarını özne alan hipnotik bir video.  Bir üst kat ise çok daha çarpıcı. Küçük bir tavsiye: mideniz dolu olmasın, zira bu kattaki ‘Göz’  ameliyatından ya da ‘Laboratuvar’  farelerinden bakışlarınızı kaçırmak zorunda kalırsanız pişman olursunuz.

AK_Kristal_13.48.19_Yatay

Ali Kazma, “kristal”, “Engellemeler” serisinden, 2015 | Vehbi Koç Vakfı izniyle

Kendi adıma, Ali Kazma’nın  işlerinde, girdiği her mekanda duyularını sonuna kadar açmış, hiçbir detayı kaçırmak istemeyen bir ölümlünün, görsel hafızasına aldığı her noktayı saklama ve ölümsüzleştirme arzusunu görüyorum. Yaşanan anın tam ortasında ama zamana karşı. Kamera ise bir araç değil, bedeninin bir parçası. Sergi kitabındaki şu ifadesi de bunu doğruluyor aslında: ‘Bitkin düşene kadar çalışmayı, çekim ve montaj yapmayı seviyorum. Sonra ritmi değiştiriyorum: Dinleniyorum, uyuyorum, okuyorum ve başka şeylerle ilgileniyorum. Bu dönüşümlü ritmin gerekli olduğuna inanıyorum. Kendimizi sürekli olarak bitkin düşene kadar yormalı ve bu iki hal arasında gidip gelmeliyiz. Hareket, yorulmak ve değişim bizi entropiden korur.

Öyleyse soralım, zaman geçer… mi gerçekten? Bir memurun 08.00-17.00 mesaisinde, bir kot ya da otomobil fabrikasında, hayatlarımızda…

Belki de kalır memurun 5 saniyesi  mühür bastığı her belgede, üzerimizdeki kot pantolonda işçinin birkaç saati, kullandığımız otomobilde ustaların birkaç günü…

ZAMANCI GORSEL

Zamancı şehrin kaosundan sıyrılmak,sıradandaki özeli fark etmek, dünya halini incelikli bir insanın gözünden tüm ‘detaylarıyla’ görmek için birebir. Bu fırsatı kaçırmayın.

*Sergi katalogundan, küratör Emre Baykal’ın metni

Kapak Fotoğrafı: Murat Germen

SİZ NE DÜŞÜNÜYORSUNUZ? YORUM YAZIN

MAGGER NEWSLETTER'A ÜYE OLUN

MAGGERLARDAN GÜNCEL YORUMLAR
x

Newsletter'a üye olmadınız mı?